
Nemški strokovnjaki pravijo, da vsak motor potrebuje ogrevanje, saj to zmanjšuje njegovo obrabo. Kako torej motor avtomobila pravilno ogreti, zlasti v mrzlih zimskih jutrih, kot je današnje?
Številni proizvajalci avtomobilov danes trdijo, da motorjev z notranjim izgorevanjem ni več treba predhodno ogrevati na delovno temperaturo.
To utemeljujejo z visokimi standardi proizvodnje ter izbiro sodobnih materialov.
A če želite v svojem vozilu dolgo uživati, jih po mnenju nemške revije Autobild ne gre slepo poslušati.
Kot pišejo, vsak motor potrebuje ogrevanje, saj je obraba tako bistveno manjša.
Hladno motorno olje je namreč precej gostejše in viskoznejše kot olje na delovni temperaturi.
Ob hladnem zagonu traja dlje, da olje doseže ležaje in druge ključne dele motorja in turbopolnilnika.
Če po zagonu takoj močno pospešite, tvegate nezadostno mazanje, s tem pa povečano obrabo in – v najslabšem primeru – celo resne poškodbe motorja.
To velja tudi poleti, ko so temperature višje, a še bolj izrazito pozimi.
Kaj je "delovna temperatura" avtomobilskega motorja?
To je temperatura, pri kateri motorno olje doseže optimalno viskoznost (90–100 stopinj Celzija), hladilna tekočina pa približno 90 stopinj Celzija.
Merilnik temperature na armaturni plošči pogosto meri temperaturo hladilne tekočine, ne pa olja – zato je dobro po doseženi "normalni" temperaturi še nekaj minut voziti umirjeno.
Po zagonu motorja najprej zapnite varnostni pas
Po zagonu motorja si najprej zapnite varnostni pas – kdor se drži tega majhnega pravila, naredi veliko dobrega za svoj motor.
Teh nekaj sekund bo namreč omogočilo olju, da se malce segreje in doseže ključne točke za mazanje.
A tudi, ko se to zgodi, motorja ne gre takoj zagnati v visoke vrtljaje.
Dobro je vedeti:
Motor z notranjim izgorevanjem sestavlja več kot tisoč delov iz različnih materialov. Ti materiali se ob segrevanju širijo z različno hitrostjo.
Na primer: bati se zaradi izgorevanja v valjih zelo hitro segrejejo in posledično razširijo.
Stene valjev, ki so del bloka motorja, pa za to potrebujejo več časa. Posledično se zmanjša razmik med bati in stenami valjev, kar povzroča dodatno obrabo.
Tudi glava motorja je pogosto izdelana iz drugega materiala kot blok, kar lahko vodi do neenakomernega raztezanja, puščanja pri tesnilih glave valjev in celo do razpok zaradi napetosti materiala.

Vrtljaji naj ostanejo v spodnji tretjini območja
Dokler motor ne doseže delovne temperature, naj bodo vrtljaji v spodnji tretjini območja obratov.
Priporočljivo je, da plina ne pritiskate do konca ali pa izmenično pritiskate in spuščate.
A prav tako ni priporočljivo ogrevati motorja pri mirujočem vozilu. V tem primeru se namreč vse komponente ne ogrevajo učinkovito in dovolj hitro.
Najbolje je torej: zapnite varnostni pas, vrtljaje ohranite v spodnji tretjini območja obratov in počasi speljite, potem pa umirjeno vozite, dokler motor ne doseže ustrezne temperature.
Kako hitro motor doseže delovno temperaturo?
Avtomobilski motor običajno doseže delovno temperaturo v 5 do 15 minutah vožnje, odvisno od več dejavnikov, kot so zunanja temperatura, način vožnje ter vrsta in velikost motorja.
V zimskih razmerah motor potrebuje več časa, lahko tudi do 20 minut.
Umirjena vožnja omogoča hitrejše ogrevanje kot vožnja po avtocesti z enakomernim plinom.
Dizelski motorji se na splošno ogrevajo počasneje kot bencinski.
Večji motorji z večjo količino olja in hladilne tekočine potrebujejo več časa.
Pomembno!
V prvih 10–15 minutah vožnje motorja ne obremenjujte preveč, ne pospešujte sunkovito in ne vozite z visokimi vrtljaji.
Tako boste zmanjšali obrabo in podaljšali življenjsko dobo motorja.
N1 PODKAST S SUZANO LOVEC: Kaj se skriva na koncu petih minut neprekinjenega smeha?
Kakšno je tvoje mnenje o tem?
Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje